כריות אוויר ברכב: המגן האחרון שלך ברגעי האמת

חשבתם פעם מה קורה בתא הנוסעים בעת התנגשות חזיתית בין כלי רכב? בעת תאונת תעונה חזיתית, התא הנוסעים ברכב עשוי לחוות כמה השפעות. התפקיד העיקרי של כריות האוויר הוא לספק תמיכה מוגברת לראש של הנוסעים בשילוב עם חגורות הבטיחות כדי למנוע זעזוע יתר של הגוף. במאמר זה נלמד הכל אודות מערכת כריות האוויר שנמצאת ברכבים של כולנו..

שתפו אחרים

אז מאיפה נתחיל ?! כמובן שמהתחלה..
כבר מאז 1886 (שנת ייצור הרכב הראשון בעולם) בני האדם הבינו שכלי רכב, יכול להוות גם סכנה לנוסעים שבו. היה צריך לתת מענה הגנתי לנוסעים למקרה שבו הרכב מעורב בתאונה.
שתבינו שאז לא היו אפילו חגורות בטיחות. כיום, מערכת כריות אוויר הינה חובה בכל רכב..

מאיפה בא הרעיון ליצור כריות אוויר לרכב?

מכירים את המשפט הזה שאומר "כללים שנכתבו בדם"?
בעולם הרכב כמעט הכל לצערנו נכתב בדם. גם מערכת כריות האוויר..

הרעיון ליצור את מערכת כריות האוויר נולד בשנת 1952 על ידי ג’ון וו הטריק, מהנדס תעשייה בארצות הברית, לאחר שעבר תאונה עם אשתו ובתו הצעירה.
המטרה של המערכת היא למזער את הנזק לנהג ולנוסעים במקרה של תאונת דרכים, באמצעות שקיות מתנפחות שמספגות את האנרגיה של המכה.

השימוש בכריות אוויר במכוניות החל בשנות ה-70, לאחר שהמודעות לבטיחות הרכבים עלתה. בשנת 1998, כריות אוויר הפכו לחובה בארצות הברית ובאירופה.

ומי הייתה חברת הרכב הראשונה שאימצה את טכנולוגיית כריות האוויר?

מערכת כריות האוויר, הוצגה לראשונה בשנת 1971 בדגם Mercedes-Benz W116. זו הייתה טכנולוגיה חדשה וחכמה המטרתה לספק עוד שכבת הגנה לנוסעים במקרה של תאונות דרכים.

מאז המצאתה המוקדמת, מערכות כריות האוויר עברו תהליך פיתוח ושיפור מרשים. בתחילה, היו מערכות אלקטרומכניות שהיו מבוססות על מחבר חשמלי שנפתח כאשר התרחשה תאונה כדי לנפח את הכרית האוויר. הבעיה שלפעמים לקח להם טיפה זמן עד שהם בכלל עבדו.. בשנות ה-80 פותחו מערכות יעילות יותר שהיו מבוססות על חיבור כימי רעשני, כאשר החיבור פורץ באופן מיידי ונופח את הכרית האוויר.

לאורך השנים, מערכות כריות האוויר התקדמו מאוד והפכו לפופולריות ברכבים ברחבי העולם. הן הופכות לתקן חובה ברכבים ברבות המדינות, באופן כללי עבור כל מושבי הנהגה והנוסעים.

עם התפתחותן של מערכות הזיהוי והחיישן, התקנות כריות האוויר התקדמו עוד יותר.

הידעתם שמערכת כריות האוויר כיום עובדת עם טכנולוגיית חומר נפץ?

חומר הנפץ שמשמש בכריות אוויר ברכבים נקרא "אזוט סודיום" (Sodium Azide). זהו חומר כימי רעיל שנפוץ בצורת אבקה בתוך הכרית האוויר.
אל דאגה, החומר מתאדה בתוך שניה 🙂

אז למה בכלל צריך את החומר הזה?

זוכרים שסיפרנו לכם שבעבר ייצרו מערכת כריות אוויר שעובדת עם טכנולוגיה מכאנית? אז זהו.. שברוב המקרים היא לא הייתה יעילה ולא היה ניתן לסמוך עליה ב-100%.
לכן במשך הזמן אנשים טובים וחכמים ייצרו מערכת המורכבת משקיות ניילון (כמו שיש לנו בבית ובסופר) שמתנפחות באמצעות ראקציה של תגובה כימית.
וכל זה קורה בשניה!

הדבר המדהים הוא, שבני אדם משתמשים בחוקי הטבע כדי ליצור מערכות הגנה מצילות חיים!

אז כאשר מתרחשת תאונת תעונה חזיתית או תקול מסוים, מפציץ מכשיר התקליט שבכרית האוויר את האזוט סודיום. תהליך הפיצוץ מיידי ומייצר גז ניטרוגן בכמות גדולה במהירות גבוהה. הגז המופק מתרחש הגביה את הכרית האוויר ומאפשר לה להתפשט במהירות ובעוצמה כדי ליצור מכסה מוחץ בין הנוסעים לבין חלקי הרכב הפנימיים כמו התקרה או החלונות.

מה עוד כדאי לדעת על מערכות כריות האוויר?

בגדול, כריות האוויר ברכב הן רק אמצעי השלמה לחגורות הבטיחות, ולא תחליף להן. בעת תאונה, ההגנה של מערכת כריות האוויר היא בכל זאת לא ב-100% ולכן חשוב לחגור את החגורה בכל נסיעה, כדי למנוע פגיעה מהתנפחות הכרית או החלקה מתחת לה.

כמו כן, יש לשמור על מרחק מינימלי של 25 ס"מ בין הנהג או הנוסע לכרית האוויר, ולא לשים אובייקטים בין הנוסע לכרית.

בנוסף, יש לשים לב שלא כל הרכבים מאובזרים באותו מספר של כריות אוויר. בדרך כלל, יש לרכב שתי כריות אוויר – אחת בעמדת הנהיגה ואחת בעמדת הנוסע החזיתי. אבל בחלק מהרכבים, ישנן גם כריות אוויר בחלונות, בדלתות, במושבים האחוריים או באזור הברכיים. יש לבדוק את מדריך השימוש של הרכב לדעת אילו ואיפה ממוקמות הכריות האוויר.

לסיכום – זה הכי חשוב לדעת:

1. עם כל הכבוד לכל מה שסיפרנו לכם כאן היום, חשוב לדעת שקיימים מספר סוגים שונים של כריות אוויר ברכב, כל חברה שמייצרת רכבים והמערכות שלה המותאמים למקום ולפונקציה ברכב. כריות אוויר יכולות להיות בחלק הקדמי של הרכב (כריות אוויר חזיתיות) ובחלק האחורי (כרית אוויר צדדית). יש גם רכבים עם כריות אוויר ברגליים של מושבים הקדמיים או האחוריים ובתקרה.

2. תפקוד ופעולה: מערכת כריות האוויר פועלת באופן אוטומטי במקרה של תאונת תעונה חזיתית או תאונה בעלת תנודות חזיתיות גבוהות. במקרה של תאונה כזו, חיישן מגביר שבמערכת זיהוי תאונות מאזין לתנועה של הרכב ומפעיל את הכריות האוויר בשניה.

3. תחזוקה ובדיקות: כריות האוויר דורשות תחזוקה ובדיקות תקופתיות על ידי מוסמך תוך עמידה בהנחיות היצרן. יש לבדוק באזור התפקוד של הכרית האוויר ולוודא שאין נזקים ופגיעות חיצוניות.

וכמובן! הנה קטע נוסף לטובת ההומור:

מערכת כריות האוויר היא כמו החבר הכי טוב שלך ברכב. תמיד מוכן לתת לך חיבוק חם ברגעי הצרה!
אז גם אם הרכב נושך או מתעצבן עליך, תמיד תדע שיש לך מישהו שיוכל לקפוץ ולתמוך בך ברגע שהכי צריך. לא תמיד תצטרך את עזרתו, אבל זה טוב לדעת שהוא תמיד שם!

מוזמנים לקרוא מאמר נוסף על טיפול תקופתי לרכב, מתי? איפה? וכמה? >>

טיפים נוספים

מים אדומים לרדיאטור

כל מה שלא ידעתם לשאול על מים אדומים לרדיאטור

עולם הרכב מלא במושגים ובמרכיבים שחשוב להכיר, ואחד מהם הוא נוזל הקירור – ה"מים אדומים" שממלאים את הרדיאטור....
קונה רכבים - כל מה שחייב לדעת

קונה רכבים – כל מה שחייב לדעת

רכישת רכב היא אחת ההוצאות הגדולות והמרכזיות בחיי רובנו. בין אם מדובר ברכישת רכב חדש או משומש, התהליך...
קונים משאית לחברת הובלות

קונים משאית לחברת הובלות? הנה כמה טיפים חשובים לפני הרכישה

רכישת משאית חדשה לחברת הובלות היא החלטה משמעותית שתשפיע על עתיד העסק. לפני שאתם רצים לחתום על חוזה,...
פוליש לרכב

איך להחזיר את הברק לרכב? טיפים מדייטלינג ישראל

כולנו רוצים רכב מבריק במראה חדש ובוהק. השאלה היא איך באמת עושים את זה? כיצד אפשר להחזיר לרכב...
היכן לרכוש חלקי חילוף לרכב - המדריך המלא

היכן לרכוש חלקי חילוף לרכב – המדריך המלא

מדי פעם לפעם, החלפת חלקי חילוף ברכב היא משימה שמרבית בכלי הרכבים נתקלים בה. בין אם מדובר בשיפוץ...
החלפת פנסים ברכב

החלפת פנסים ברכב

תפקידם העיקרי של פנסים ברכב הוא להאיר את הכביש ולהעניק לנהג טווח ראייה מתאים ובטוח לנהיגה בטוחה על...
דילוג לתוכן