אם פעם שאלתם את עצמכם כיצד עובדת טכנולוגית כריות האוויר, הנה התשובה!
הכל מתחיל בחיישנים! ברכב ישנם חיישנים מובנים במערכת הכריות האוויר שמגיעים מכל עברי הרכב. חיישנים אלקטרוניים אלו יכולים לזהות פגיעה מהירה או עצירה חזקה, כמו תאונת דרכים. כאשר החיישנים מרגישים תנודות ושינויים מהירים במהירות הרכב, מחשב צריבה מתרגם את המידע לפרמטרים של מהירות הרכב ועצירה.
במידה והמערכת זיהתה תאונה, המחשב צורף פקע לכריות האוויר. הפקע זה משרשר את הכריות האוויר במהירות תוך שניות ומנפח אותן.
כריות אוויר ברכב הן אמצעי בטיחות שמטרתן למנוע פגיעה קשה בנהג ובנוסעים במקרה של תאונה.
הן מופעלות על ידי חיישנים שמזהים את התאוצה השלילית של הרכב בעת התנגשות או התהפכות. החיישנים משלחים אות למערכת הניפוח שמחממת חומר כימי בשם **סודיום אזיד** שמתפרק ל**נתרן** (Na) ו**חנקן** (N2).
החנקן הוא הגז שמנפח את השקית של כרית האוויר בתוך חלקיק שנייה¹². הנתרן מתחבר לחמצן מחומר אחר בשם **אשלגן חנקתי** (KNO3) ויוצר **דו-תחמוצת נתרן** (Na2O) ועוד חנקן¹. הדו-תחמוצת נתרן מנוטרלת על ידי **דו-חמצני צורן** (SiO2) לייצר **מינרלי סיליקה** (K2SiO3, Na2SiO3) ¹. אבקה לבנה שלעיתים מופיעה אחרי ההתנפחות היא **אבקת טלק** שמשמשת למניעת הדבקות של השקית.
כיצד החיישנים מבדילים בין תאונה לבין בלימה חזקה?
חיישנים במערכת כריות האוויר ברכב מותקנים כדי לזהות את התנועה והפגיעה הפוטנציאלית ברכב. הם אינם מבדילים בין תאונה לבין בלימה, אלא זוהים תנודות מהירות ותנודות עצירה חזקות.
כאשר החיישנים מזהים תנודות מהירות ותנודות עצירה של הרכב, הם משדרים מידע למחשב הצריבה המשולב במערכת. המחשב נותן את ההחלטה האם להפעיל את כריות האוויר או לא, תוך כדי ניתוח מספר פרמטרים כמו המהירות של הרכב, שינוי המהירות, זווית הפתיחה של הדלתות ותנודות התנועה המזעריות ברכב.
משמעות זאת היא שהחיישנים אינם מבדילים בין תאונה כמו התנגשות קדמית חזקה לבין בלימה חדה. הם מתמקדים בזיהוי תנודות ושינויים מהירים בתנועת הרכב המצביעים על אירוע פוטנציאלי של תאונה, ואז מחשב הצריבה מפעיל את כריות האוויר בהתאם.
רוצים לדעת הכל לפרטי פרטים?
לחצו כאן >>